Kommunal- og regionvalget 2025

Tirsdag den 18. november 2025 er der kommunal- og regionvalg.
Her på siden kan du læse alt om valget til både Kommunalbestyrelsen i Lejre Kommune og Regionsrådet i Region Østdanmark.
Siden bliver løbende opdateret med nyeste informationer.

Om kommunal- og regionvalg 2025

Du kan stemme på i alt 10 forskellige valgsteder i Lejre Kommune:

Karleby Forsamlingshus (Karlebyvej 177, 4070 Kr. Hyllinge)

Oversigt over valglokale

Bramsnæsvighallen (Elverdamsvej 206, 4070 Kr. Hyllinge)

Oversigt over valglokale

Sæby Gershøj Multihal (Hornsherredvej 206, 4070 Kr. Hyllinge)

Oversigt over valglokale

Sonnerup Aktivitetshus (Firkløverskolen, Skolevang 1, 4060 Kr. Såby)

Oversigt over valglokale

Øm Børne- og Kulturhus (Klostergårdsvej 4, Øm, 4000 Roskilde

Oversigt over valglokale

Hvalsø Hallerne (Skolevej 3, 4330 Hvalsø)

Oversigt over valglokale

Kirke Såby Forsamlingshus (Fanøvej 1, 4060 Kr. Såby)

Oversigt over valglokale

Aktivitetscenter Nødager (Nødager 30, Gevninge, 4000 Roskilde)

Oversigt over valglokale

Domus Felix (Bygaden 20, 4320 Lejre)

Oversigt over valglokale

Osted Skole - Gymnastiksalen (Langetoften 25, Osted, 4320 Lejre)

Oversigt over valglokale

Hvis du på grund af handicap eller nedsat førlighed ønsker at afgive din stemme på et andet valgsted end det, du er tilknyttet, skal du ansøge om det.

Det gør du ved at hente et ansøgningsskema på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside. Du kan også kontakte Borgerservice på tlf. 4646 4646.

Det udfyldte ansøgningsskema skal afleveres eller indsendes per brev til Borgerservice, Hvalsø Rådhus, Møllebjergvej 4, 4330 Hvalsø. Vi modtager ansøgningsskemaer fra tirsdag den 21. oktober 2025, og du skal være opmærksom på, at dit ansøgningsskema skal være os i hænde senest torsdag den 6. november 2025 kl. 18.

Mandag den 6. oktober 2025 eller snarest derefter vil du kunne finde de opstillede kandidatlister til kommunal- og regionvalget på denne side.

Hvis det passer dig bedst at stemme inden selve valgdagen, kan du stemme i enhver kommune i Danmark. Det kaldes at brevstemme.

Du kan brevstemme fra tirsdag den 7. oktober 2025 til og med fredag den 14. november 2025 kl. 16.

I Lejre Kommune kan du brevstemme følgende steder:

Rådhuset i Hvalsø
Borgerservice
Møllebjergvej 4
4330 Hvalsø

Åbningstider
Mandag-tirsdag: 10-13
Onsdag: Lukket
Torsdag: 10-18
Fredag: 10-12

Lørdag den 1. november 2025: 10-12
Lørdag den 8. november 2025: 10-12

Fredag den 14. november 2025: 9-16

Rådhuset i Allerslev
Lejrevej 15
4320 Lejre

Åbningstider
Mandag-tirsdag: 10-13
Onsdag: Lukket
Torsdag: 10-18
Fredag: 10-12

Kirke Hyllinge Bibliotek
Bygaden 53
4070 Kirke Hyllinge

Åbningstider
Lørdag den 1. november 2025: 10-13
Onsdag den 5. november 2025: 14-18
Lørdag den 8. november 2025: 10-13
Mandag den 10. november 2025: 14-18

Mulighed for at brevstemme i eget hjem
Vælgere, som på grund af sygdom eller nedsat førlighed ikke kan stemme på valgdagen eller på brevstemmestederne, har mulighed for at afgive deres stemme i eget hjem.

Du kan søge om at stemme i eget hjem fra tirsdag den 21. oktober 2025. Sidste frist for at søge er torsdag den 6. november 2025 kl. 18:00 på Rådhuset i Hvalsø, Møllebjergvej 4, 4330 Hvalsø.

Du kan hente et ansøgningsskema på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside.

Du kan også kontakte Borgerservice på tlf. 4646 4646.

Du har valgret (stemmeret), når du:

Enhver, der er fyldt 18 år og har fast bopæl i kommune hhv. regionen og enten:

  • er dansk statsborger eller
  • er herboende EU-borger eller
  • er statsborger i Island, Norge eller Storbritannien eller
  • har haft fast bopæl i riget uden afbrydelse i 4 år før valgdagen (3.-landsborgere)

Bemærk, at valgretten til kommunalvalget også omfatter personer, som er frataget den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, når disse i øvrigt opfylder ovennævnte valgretsbetingelser.

Ovenstående personer, der alle har valgret til kommunale og regionale valg, optages automatisk på valglisten.

Hvem har ikke valgret (stemmeret) til kommunal- og regionvalg:

  • Udlændinge, der er på tålt ophold
  • Udlændinge, der er udvist ved endelige dom (efter udlændingeloven §§ 22-24 eller 25c)
  • Udlændinge, der er udvist ved endelig afgørelse (efter udlændingelovens §§ 25-25b)
  • Udlændinge, der opholder sig i Danmark for at afsone straf mv. idømt af en international straffedomstol
  • Udlandsdanskere
  • 3.-landsborgere med under 4 års bopæl i riget

 

For at være valgbar skal du have valgret (stemmeret). Du har valgret, hvis du:

  • på valgdagen er fyldt 18 år, og
  • har fast bopæl i kommunen og
  • opfylder én af de betingelser, som du finder under afsnittet "Valgret (stemmeret)"

Betingelserne skal være opfyldt om fredagen 46 dage før valgdagen (fredag den 3. oktober 2025), hvis betingelserne ikke er opfyldt denne dag, skal de være opfyldt kl. 12 mandag den 6. oktober, bortset fra aldersbetingelsen og betingelsen om varigheden af fast bopæl i Danmark, som senest skal være opfyldt på valgdagen.

For at blive valgt til Kommunalbestyrelsen må du ikke være idømt eller have vedtaget en straf, der medfører tab af valgbarhed.

Du kan læse mere om reglerne om fortabelse af valgbarhed her.

Dit valgkort kommer med posten, så du har det senest torsdag den 13. november 2025 (5 dage før valgdagen).

Har du ikke fået valgkortet, eller er der fejl på valgkortet, kan du få et nyt på valgstedet på valgdagen. Husk legitimation; gyldigt pas, kørekort eller sundhedskort.

Er du i tvivl om, hvilket valgsted du hører til, kan du finde en oversigt over valgstederne i Lejre Kommune under afsnittet "Her kan du stemme" længere oppe på denne side.

Du har også mulighed for at ringe til Borgerservice på 4646 4646.

Gør valgkortet klar til brug

Hvis valgkortet er klar til brug, sparer det tid på valgstedet.

Valgkortet sidder på et A4-ark, for at det nemmere kan pakkes og sendes. Vær venlig at frigøre det fra arket, inden du kommer til valgstedet. Der er en perforering, hvor det kan rives af.

Har du brevstemt?

Hvis du har stemt inden valget (brevstemt), får du alligevel tilsendt valgkort. 

Du skal i så fald se bort fra valgkortet.

På denne side vil du kunne finde information om hjælp til stemmeafgivning og hjælpemidler, når valget nærmer sig.

Kan du ikke stå i kø, har manglende førlighed, er svagelig eller er syg, har du mulighed for at stemme udenfor, såkaldt vognstemme, på alle valgsteder på valgdagen den 18. november kl. 8-20.

Det foregår på den måde, at du tager hen til dit valgsted, som fremgår af dit valgkort, og herefter:

  • Ring til telefonnummeret for dit valgsted:
    • Karleby Forsamlingshus - bliver opdateret med telefonnummer
    • Bramsnæsvighallens Multihal - bliver opdateret med telefonnummer
    • Sæby Gershøj Multihal - bliver opdateret med telefonnummer
    • Sonnerup Aktivitetshus - bliver opdateret med telefonnummer
    • Øm Børne- og Kulturhus - bliver opdateret med telefonnummer
    • Hvalsø hallerne - bliver opdateret med telefonnummer
    • Kirke Såby Forsamlingshus - bliver opdateret med telefonnummer
    • Aktivitetscenteret Nødager - bliver opdateret med telefonnummer
    • Domus Felix - bliver opdateret med telefonnummer
    • Osted Skole - Gymnastiksalen - bliver opdateret med telefonnummer
  • Ring og fortæl, at du ønsker at vognstemme (og hvilket køretøj du sidder i, og hvor du holder parkeret)
  • Hav valgkort eller anden gyldig legitimation klar
  • Valgmedarbejderne kommer ud til dit køretøj

Information til partier og kandidater

Du kan få udleveret kandidatlister ved at henvende dig i Borgmester- og direktionssekretariatet på Rådhuset i Allerslev, Lejrevej 15, 4320 Lejre.
Du kan også kontakte Borgmester- og direktionssekretariatet på mail bdsekretariat@lejre.dk eller ringe til Lotte Jensen på tlf. 2133 9843.

Der følger en vejledning med til udfyldelse af kandidatlisterne. Det er vigtigt, at du udfylder den korrekt. Der vil også være mulighed for en mundtlig vejledning i forbindelse med udleveringen af kandidatlisterne.  

Hvis partiet allerede er valgt ind i Kommunalbestyrelsen
Hvis partiet allerede er valgt ind i Kommunalbestyrelsen i Lejre Kommune, kan partiet anmode om fritagelse fra kravet om at indsamle underskrifter fra et mindsteantal stillere. Dette gælder for partier, der er valgt ind i Kommunalbestyrelse i Lejre Kommune ved kommunalvalget i 2021, og fortsat er repræsenteret i Kommunalbestyrelsen tirsdag den 16. september 2025. Hvis betingelserne ikke er opfyldt, skal partiet indsamle underskrifter fra minimum 25 stillere, ligesom alle øvrige partier der ønsker at stille op.

Hvis du stiller op på en ny liste
Hvis du stiller op på en helt ny liste eller på en liste, der ikke opfylder betingelserne for at blive fritaget for kravet om indsamling af underskrift fra et mindsteantal stillere, skal du som nævnt ovenfor have underskrift fra et mindsteantal på 25 stillere, der opfylder valgretsbetingelserne.

Det er fornuftigt at indsamle yderligere 5-10 stillere, da stillere kan flytte fra kommunen eller afgå ved døden og dermed ikke længere opfylde betingelserne for at være stiller.

Bemærk, at der i valgloven er indført et forbud mod ens listebetegnelser i samme kommune.

Hvis der i samme kommune indleveres to eller flere kandidatlister, der ønsker samme listebetegnelse, træffes straks afgørelse om, hvilken kandidatliste der kan anvende den ønskede listebetegnelse.

Afgørelsen træffes ud fra følgende kriterier, der er fastlagt i valgloven:

  • Kandidatlister for et parti, der pr. 1. august i valgåret er opstillingsberettiget til Folketinget, skal som listebetegnelse anvende partiets navn til folketingsvalg eller en betegnelse, hvori dette navn indgår.
  • Andre kandidatlister kan som listebetegnelse ikke anvende navnet på et af de partier, der er opstillingsberettiget til Folketinget, en betegnelse, hvori dette navn indgår, eller en betegnelse, der kan give anledning til, at kandidatlisten forveksles med kandidatlister for ét af disse partier.
  • Som listebetegnelse kan ikke anvendes enkelte bogstaver eller en kombination af bogstaver, der ikke danner et ord.
  • En listebetegnelse kan ikke anvendes af en kandidatliste, hvis det ved endelig dom er fastslået, eller der i øvrigt er grund til at antage, at en anden har eneret til denne.
  • Er der indleveret flere kandidatlister med samme listebetegnelse i samme kommune, træffer Valgbestyrelsen afgørelse om, hvilken kandidatliste eller hvilke kandidatlister der ikke kan anvende den angivne listebetegnelse. Valgbestyrelsens afgørelse træffes efter følgende kriterier:
  1. En kandidatliste, der ved det seneste kommunalvalg opnåede repræsentation i Kommunalbestyrelsen under den angivne listebetegnelse, og som 11 uger før valgdagen fortsat er repræsenteret i Kommunalbestyrelsen under den angivne listebetegnelse, har fortrinsret til at anvende denne listebetegnelse.
  2. Kan fortrinsretten ikke afgøres efter nr. 1, har en kandidatliste, der ved det seneste valg var opstillet under den angivne listebetegnelse til valget, og hvor mindst halvdelen af kandidatlistens tidligere opstillede kandidater genopstiller til valget, fortrinsret til at anvende den angivne listebetegnelse.
  3. Kan fortrinsretten ikke afgøres efter nr. 1 og 2, går en tidligere indleveret kandidatliste forud for en senere indleveret kandidatliste. Kan fortrinsretten ikke afgøres efter nr. 1-3, foretager Valgbestyrelsen lodtrækning.

Ovenstående finder tilsvarende anvendelse, hvis der er nærliggende risiko for forveksling mellem listebetegnelsen for flere indleverede kandidatlister.

Indlevering af kandidatlister
Hvis partiet i forvejen er valgt ind i Kommunalbestyrelsen og ansøger om at blive fritaget for kravet om stillere, kan kandidatlisten/kandidatlisterne indleveres tidligst tirsdag den 2. september 2025 og senest tirsdag den 16. september 2025 kl. 12. Denne frist kan ikke overskrides.

Hvis man stiller op på en ny liste eller en liste, der ikke opfylder betingelserne for at blive fritaget fra krav om stillere (eller ikke ønsker at blive fritaget for at gøre brug af stillere), kan kandidatlisten/kandidatlisterne indleveres tidligst tirsdag den 16. september 2025 og senest tirsdag den 30. september 2025 kl. 12. Denne frist kan ikke overskrides.

Datoerne for begge afleveringsfrister vil blive annonceret i lokalavisen.

Når man afleverer sin kandidatliste, har man som regel et ønske om, hvilket bogstav man gerne vil have tildelt, men det er ikke sikkert, man kan få sit ønske opfyldt. Du kan med fordel læse mere om dette i en beskrivelse af tildelingskriterierne for bogstaver til kommunalvalget her.

Kontrol af kandidatlister
Alle oplysninger på kandidatlisterne om kandidater og stillere kontrolleres, når listen er indleveret.

Valgbestyrelsen får alle kandidatlisterne forelagt på et valgbestyrelsesmøde den 2. oktober 2025.

Hvis man har indleveret og fået godkendt sin kandidatliste på det pågældende valgbestyrelsesmøde, vil kandidatlistens repræsentant herefter få svar på mail. Her vil oplysning om tildeling af kandidatlistens bogstavbetegnelse ligeledes fremgå.

Stillere er ”ganske almindelige” vælgere i kommunen, der skal underskrive kandidatlisten, for at listen som udgangspunkt kan blive godkendt til at stille op til kommunalvalget.

Stillerne skal opfylde valgretsbetingelserne. Dette bliver kontrolleret, når kandidatlisten er indleveret.

For at kunne stille op til kommunalvalget i Lejre Kommune, skal man som minimum have 25 stillere til at underskrive kandidatlisten.

Kandidatlisten skal i forvejen være udfyldt med listebetegnelsen samt navne på kandidaterne, så stillerne kan se, hvad de skriver under på.

En stiller må kun underskrive én kandidatliste. Derfor er det fornuftigt at spørge stillerne, når de siger ja til at underskrive kandidatlisten, om de allerede har skrevet under på en anden kandidatliste. Hvis de har det, vil de nemlig i forbindelse med kontrollen af stillerne blive slettet af samtlige kandidatlister og kan altså ikke regnes med til de 25 stillere.

Kandidatlister kan støtte hinanden ved at indgå valgforbund. Hver kandidatliste kan kun indgå i ét valgforbund.

Hvis man indgår i et valgforbund, skal alle de partier, der indgår i valgforbundet, hver især indlevere en
anmodning om indgåelse af valgforbundet.

Anmodningen skal ske på en blanket, der udleveres i Borgmester- og direktionssekretariatet på Rådhuset i Allerslev.

Fristen for indlevering af anmodning om indgåelse af valgforbund er mandag den 6. oktober 2025 kl. 12. Denne frist kan ikke overskrides.

Der vil være mulighed for at få proceduren forklaret yderligere, når man afhenter eller indleverer selve kandidatlisten i Borgmester- og direktionssekretariatet på Rådhuset i Allerslev.

Kommunalbestyrelsen har den 24. marts 2025 behandlet og besluttet retningslinjer for politiske besøg i kommunale institutioner i forbindelse med kommunalvalg. Sagen kan læses her

For at sikre lige adgang til institutionerne for afvikling af besøg for kommunalpolitikere for kommunalvalget 2025 gælder følgende:

  • Der må som udgangspunkt ikke være besøg af politisk karakter i institutionernes åbningstid, i perioden fra den 1. august 2025 og frem til valget, med mindre:
    • der er tale om en aktivitet, der sætter fokus på kommunalvalget og lokaldemokratiet og har et alment formål (oplysning, uddannelse) og
    • alle politiske partier får mulighed for at være repræsenteret (muligheden gælder både siddende politiske partier og partier, der ønsker at stille op til kommunalvalget).
  • Ønske om afvikling af institutionsbesøg fra kommunalbestyrelsesmedlemmer skal rettes til kommunaldirektøren senest 10 hverdage før besøget, så andre politiske partier har mulighed for at tilrettelægge sin eventuelle deltagelse.
  • Besøgene skal altid afvikles under hensyntagen til den daglige arbejdsgang i institutionen og i dialog med institutionens leder. I tvivlstilfælde vil kommunaldirektøren træffe beslutning - i dialog med den lokale institution.
  • Administrationen sikrer, at partiformændene og partiforeningerne orienteres om planlagte politiske besøg i perioden fra den 1. august 2025.
Borgmester- og direktionssekretariatet